Regionaal Leernetwerk Jeugd Utrecht

Online versie

Naar aanleiding van de publicatie “Restorative justice from a children’s rights perspective” van Annemieke Wolthuis en internationale collega's organiseert het Regionaal Leernetwerk Jeugd Utrecht samen met Annemieke en lector Katinka Lünnemann op 16 juni een oogstdialoog over hoe (toekomstige) jeugdprofessionals meer ruimte kunnen bieden aan herstelrecht en herstelgericht werken. 

 

In het herstelrecht staat de geleden schade van een conflict of strafbaar feit centraal en wordt door betrokkenen zelf gezocht naar een oplossing. Het gaat om verantwoordelijkheid geven en nemen. Dat kan via herstelgericht werken, Halt, herstelbemiddeling, mediation in strafzaken of een herstelconferentie.

 

Annemieke Wolthuis (Restorative Justice Nederland) en Maartje Berger (Defence for Children) zullen na een korte inleiding inzoomen op de vraag wat (toekomstige) jeugdprofessionals kunnen doen om reflexen gericht op straf of controle te weerstaan en in plaats daarvan in te zetten op ‘eigen kracht’ van de jonge betrokkenen en herstel van verstoorde relaties. De neiging om zélf problemen op te lossen, schijnveiligheid te creëren door jongeren uit elkaar te halen of verschillen tussen daders en slachtoffers uit te vergroten levert zelden het gewenste resultaat op qua veiligheid of recidivevermindering. Het lijkt effectiever om het conflict, de interactie en de schade voorop te stellen.

 

Agenda

  • Welkom door Katinka Lünnemann en Renske Schamhart

  • Presentatie door Annemieke Wolthuis en Maartje Berger
    Herstelrecht vanuit kinderrechten en de rol van de jeugdprofessional.
    Ze starten met een casus uit hun eigen mediation ervaringen en laten een video impressie zien over wat jongeren zelf over het onderwerp te zeggen hebben.

  • Uiteen in breakoutrooms: waar zie jij ruimte voor herstelgericht werken?
    • Waarmee begint herstelgericht werken bij risicojeugd? Hoe belangrijk is het netwerk? Pleit je voor een herstelconferentie i.p.v. een mediation en waarom?
    • Wat zouden alle (toekomstige) jeugdprofessionals moeten kunnen, durven en doen, of juist níet doen om conflicten te herkennen, te de-escaleren en bespreekbaar te maken en de jongeren zelf te laten bepalen wat zij willen en nodig hebben?
    • Wat staat de jeugdprofessional daarbij in de weg en wat kan hen juist helpen?

  • Korte plenaire terugkoppeling en slot

Wanneer?

Donderdag 16 juni 2022

Tijd: 09.30 uur – 11.00 uur

Online in MS Teams

 

Meld je hier aan

Kort voor de bijeenkomst ontvang je de link naar de MS Teams bijeenkomst. 

 

Is de bijeenkomst interessant voor een ander? Stuur deze mail gerust door. Jeugdprofessionals, docenten, studenten, jeugdigen, opvoeders, beleidsmakers, projectleiders en onderzoekers zijn allen van harte welkom.

 

Met het organiseren van oogstdialogen wil het leernetwerk bijdragen aan betere benutting van ontwikkelde kennis en betere aansluiting tussen opleidingen en beroepspraktijk. Meer informatie over het leernetwerk vind je hier.

 

Hartelijke groet, 

Mede namens Annemieke Wolthuis, Maartje Berger en Katinka Lünnemann,

 

Renske Schamhart

Projectleider Regionaal Leernetwerk Jeugd Utrecht

 

* Dr Annemieke Wolthuis en mr Maartje Berger werken samen als de Jeugdrechtmediators. Annemieke werkt verder als consultant, onderzoeker en trainer, met name voor Restorative Justice Nederland en is tevens kinderrechter-plaatsvervanger in Rotterdam en vice-voorzitter van het European Forum for Restorative Justice. Maartje Berger is voorts jeugd(straf)rechtexpert bij Defence for Children, buurtbemiddelaar in Amsterdam en lid van de klachtencommissie van De Jeugd- en Gezinsbeschermers in Haarlem. Mr. dr. Katinka Lünnemann is senior onderzoeker bij het Verwey Jonkerinstituut en bijzonder lector effectieve bescherming van kinderen aan de HU.

 

Leer je mee in het jeugddomein? Ga dan naar de website, bekijk de werkvormen en ga er mee aan de slag.

Liever geen mails meer ontvangen van het Leernetwerk? Meld je dan hier af.

 
LinkedIn