In deze nieuwsbrief geven we je een update van de activiteiten rondom het onderzoeksthema Leren en Innoveren. Met een blik op lopende projecten, lectoraten, nieuwe onderzoeken en meer. Heb je ideeën voor de volgende nieuwsbrief? Stuur ze dan naar LENI.nieuws@hu.nl.
UITGELICHT
Nieuwe editie LENI Magazine
In LENI Magazine staat dit keer Samen Lerend centraal. Lees over bouwen aan rijke leeromgevingen en inclusief onderwijs in meertalige contexten. Of over grote vragen over onderwijsinnovatie, onderzoekend vermogen voor goede docenten of de column over het lerarentekort. Lees LENI Magazine
Rick de Graaff neemt afscheid van HU lectoraat Meertaligheid
Op 1 januari stopt lector Rick de Graaff bij het lectoraat Meertaligheid en Onderwijs en zal hij volledig terugkeren naar UU. Wij bedanken Rick voor zijn inzet en bijdrage aan praktijkgericht onderzoek, en aan zijn verbindende rol binnen en buiten de lectoraatsgroep. Ter ere van Ricks afscheid vindt op 20 december het symposium Meer Taligheid plaats.
Spanningen in de klas: Gaza-Israël
Wat kan een docent doen als het Israëlisch-Palestijns conflict de klas binnenkomt? Saro Lozano Parra, onderzoeker bij lectoraat Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs, houdt zich bezig met belonging van scholieren en frictie in de klas. Hij heeft een zestal tips voor docenten.
NIEUWS
Honest Mirror genomineerd door Unesco
Unesco Nederland heeft Honest Mirror, een onderwijsproject van HU onder leiding van Stan van Ginkel, voorgedragen voor de Unesco Hamdan Prize for Teacher Development. Deze prijs stimuleert projecten die bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit én toegankelijkheid van het onderwijs.
Subsidie voor responsieve leeromgevingen beroepsonderwijs
Erica Bouw van lectoraat Beroepsonderwijs ontvangt een SIA RAAK-PRO subsidie voor het project ‘Co-constructie van responsieve leeromgevingen in het beroepsonderwijs’. Het doel is kennis en werkwijzen ontwikkelen voor het geïnformeerd, in co-constructie, vormgeven aan leeromgevingen die responsief en duurzaam zijn en waarmee de beoogde impact wordt gerealiseerd.
Promotie Wilke van Beest
Op 1 december jl. heeft Wilke van Beest, promovenda bij de lectoraten Marketing & Customer Experience en Onderzoekend Vermogen, met succes haar proefschrift ‘Met praktijkgericht onderzoek naar de implementatie van innovaties’ verdedigt. Lees meer.
HU wil een bijdrage leveren aan de kwaliteit van (samen)leven in onze stedelijke omgeving door leeromgevingen op de grens van school en de buitenwereld te ontwikkelen. Bij HU GEZOND&WEL worden in samenwerking met lectoraat Beroepsonderwijs interprofessionele leeronderzoekomgevingen georganiseerd op de grens van welzijn en zorg. Klik hier voor de kennisproducten.
Leergemeenschappen starten in proeftuin passend onderwijs
Hoe sluit je beter aan op de leer- en onderwijsbehoeften van mbo-studenten? In de Proeftuin Passend Onderwijzen doen professionele leergemeenschappen van mbo-docenten sinds september 2022 onderzoek naar dit thema. Vier nieuwe PLG’s zijn van start gegaan.
PUBLICATIES
"Niet meer (slechts) een vluchteling" van Hanke Drop waarin studenten met een vluchtelingverleden vertellen over hun zoektocht in de Nederlandse samenleving.
"Stevig (leren) staan; Aan de slag met professionele identiteit in beroep en opleiding" Famke van Lieshout is co-auteur
"De grote vragen over onderwijsinnovatie. Op zoek naar meer verandergoesting" van lectoraat Organiseren van Verandering in Onderwijs, waarin de onderzoekers delen wat ze hebben geleerd over evidence-informed veranderen en waarom sommige innovaties slagen en anderen verzanden (boek is gratis te downloaden).